Oblubieńcza jedność Chrystusa i Kościoła a sakrament małżeństwa w adhortacji apostolskiej Amoris laetitia

Autor

  • Andrei Tron Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Teologiczny

Słowa kluczowe:

Amoris laetitia, małżeństwo, Chrystus-Oblubieniec, Kościół-narzeczona, miłość oblubieńcza, chrześcijańskie życie

Abstrakt

Papież Franciszek w posynodalnej adhortacji apostolskiej Amoris Laetitia, poświęconej sakramentowi małżeństwa, odnosi się do oblubieńczego związku Chrystusa i Kościoła, cytując dokumenty Jana Pawła II, odnoszące się do tego tematu. Artykuł ukazuje spójność i aktualność biblijnej rzeczywistości oblubieńczej miłości Boskiego Oblubieńca, jako fundamentu sakramentu małżeństwa. Tekst artykułu ukazuje również  korelację więzi oblubieńczej z Chrystusem Kościoła w całości  jak również w osobie poszczególnego chrześcijanina oraz sakramentalnej więzi małżeńskiej.

Biogram autora

Andrei Tron, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Teologiczny

MSF, ks. mgr lic., absolwent WT UAM sekcja w Kazimierzu Biskupim w 2008 roku. Ukończył studia doktoranckie w Papieskim Instytucie Studiów nad Rodziną i Małżeństwem Jana Pawła II w Rzymie w 2014 roku. Prefekt kleryków w Wyższym Seminarium Duchownym Misjonarzy Świętej Rodziny w latach 2014-2018.

Bibliografia

Dokumenty Kościoła i nauczanie papieskie:

III Nadzwyczajny Synod Biskupów (2014), Relatio synodi, 18 X 2014, „L’Osservatore Romano”, wyd. pol. 35, s. 8-18.

Franciszek (2016), Posynodalna adhortacja apostolska Amoris laetitia. O miłości i rodzinie, Kraków.

Jan Paweł II (2006), Adhortacja Familiaris consortio, w: Adhortacje apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II, t. 1, Kraków, s. 89-213.

Jan Paweł II, Encyklika Ecclesia de Eucharistia, 48, Kraków 2009.

Jan Paweł II (2007), List do rodzin Gratissimam sane, w: Jan Paweł II, Dzieła zebrane, t. 3: Listy, Kraków, s. 358-399.

Jan Paweł II (1988), List apostolski Mulieris dignitatem, Rzym.

Jan Paweł II (2011), Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Lublin.

Katechizm Kościoła katolickiego (1994), Poznań.

Literatura pomocnicza:

Augustyn z Hippony (1953), In Evangelium Ioannis, 120, 2, PL 35.

Balthasar H.U. von (1985), Sponsa Verbi, trad. G. Colombi, G. Moretto, Brescia.

Chrostowski W. (2017), „Mężczyzną i kobietą stworzył ich” (Rdz 1, 27).

Ludzka cielesność i płciowość jako dar i zobowiązanie, „Ateneum Kapłańskie” 647, s. 9-18.

Gavicagogeascoa M.I. (2004), La moral cristiana habita en la Iglesia. Perspectiva eclesiológica de la moral en santo Tomás de Aquino, Navarra.

Innocenzo III (2005), I quattro tipi di matrimonio (De Quadripartita specie nuptiarum), Segni.

Kunka S. (2015), O człowieku w świetle miłości Trójjedynego. Teologia Jana Pawła II, „Warszawskie Studia Teologiczne” XXVII/2, s. 64-77.

Lambiasi F. (1998), Lo Spirito Santo pone gli sposi, in quanto sposi alla sequela di Cristo, w: Il Matrimonio in Cristo è Matrimonio in Spirito, red. R. Bonetti, Roma, s. 53-72.

Lubac H. de (1943), Katolizismus als Gemeindschaft, Einsiedeln.

Manns F. (2005), Il matrimonio nell’Antico Testamento, w: Dizionario di spiritualità biblico-patristica, Vol. 42: Il matrimonio nella Bibbia, red. S.A. Panimolle, Roma, s. 14-82.

Maritain J. (1977), La Chiesa del Cristo, trad. M. Mazzolani, Brescia.

Micherdziński M. (2001), O możliwości trynitarnej interpretacji formuły ustanowienia przymierza małżeńskiego Rdz 2, 24, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 54, s. 213-222.

Ouellet M. (2006), Divine Likeness. Toward a Trinitarian Anthropolgy of the Family, trans. Ph. Milligan, L.M. Cicone, Michigan–Cambridge, UK.

Pilloni F. (2010), Edificare la donna – edificare la Chiesa, “Anthropotes” 2, s. 289-317.

Pilloni F. (2009), Conversazione sulle nozze. Introduzione al mistero nuziale, Cantalupa.

Sanctus Thomas Aquinatis (19532), Catena aurea in quatuor Evangelia, t. 1: Expositio in Matthaeum – Expositio in Marcum, red. A. Guarenti, Taurini–Romae.

Sanctus Thomas Aquinatis (1953), Super Epistolas S. Pauli lectura, t. 2: Super Epistolam ad Ephesios lectura, red. R. Cai, Taurini–Romae.

Scheeben M.J. (2006), The Misteries of Christianity, trans. C. Vollert, New York.

Scola A. (1997), Spiritualità coniugale nel contesto culturale contemporaneo, w: Cristo Sposo della Chiesa Sposa sorgente e modello della spiritualità coniugale e familiare, red. R. Bonetti, Roma, s. 22-54.

Tromp S. (1932), De Nativitate Ecclesiae ex Corde Iesu in Cruce, „Gregorianum” 13, s. 489-527.

Tromp S. (1937), Ecclesia Sponsa Virgo Mater, „Gregorianum” 18, s. 3-29.

Valković M. (1965), L’uomo, la donna e il matrimonio nella teologia di Matthias Joseph Scheeben, Roma.

Weisheipl J.A. (1974), Friar Thomas d’Aquino. His Life, Thought, and Work, New York.

Opublikowane

2018-03-01